Imperium Fatosianum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Imperium Fatosianum

Het forum van de Senaat en het volk van Fathos
 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Afschaffen studiefinanciering

Ga naar beneden 
+3
Manius Scaeva
Amber Flavia
Caesar Augustus
7 plaatsers
AuteurBericht
Caesar Augustus
Pater Patriae
Pater Patriae
Caesar Augustus


Aantal berichten : 556
Registratiedatum : 24-08-10
Leeftijd : 30
Woonplaats : Fathos

Afschaffen studiefinanciering Empty
BerichtOnderwerp: Afschaffen studiefinanciering   Afschaffen studiefinanciering Icon_minitimedo aug 26, 2010 11:17 am

We hebben het allemaal wel gehoord, een van de plannen van de overheid is het afschaffen van de studiefinanciering en het gratis OV voor studenten. Nou is dit wel heel leuk allemaal, maar hoe moet het dan met ons? We verdienen geen tonnen met geld, we wonen niet allemaal even dicht bij de universiteit (ikzelf als ik thuis blijf wonen moet al bijna twee uur reizen) en studeren is alles behalve goedkoop. Als ik dus geen gratis OV heb (om mee te beginnen) moet ik elke maand een busabonnement kopen van inmiddels 90 euro, een kortingskaart voor de trein van 50 euro per jaar en dan voor 10 euro per dag op en neer naar Amsterdam. Waar gáát het over? Als ik 15 dagen college heb dan kom ik uit op zo'n 250 euro per maand alleen al aan reiskosten. Dat is toch niet te betalen?

Nou ben ik niet achterlijk, verre van mag ik hopen, en ik begrijp best dat de overheid in bepaalde uitgaven moet gaan snijden maar ze snappen in Den Haag toch ook wel dat ze op die manier studeren simpelweg onmogelijk maken? Ik ben geen fan van studentenhuizen of iets dergelijks, maar wat moet dat moet. Punt is, die zitten ook al overvol en al helemaal in Amsterdam heb je wachtlijsten van meer dan een jaar. Hoe moet je dat dan in godsnaam gaan doen?
Niet dus. Mijn ouders betalen mijn studie niet en ook mijn OV zal ik zelf moeten betalen, plus een bijdrage als ik thuis blijf wonen. Als ik er weer van uit ga dat ik 15 dagen college heb dan betekent dat 15 verloren dagen. Ik zie mezelf niet na 4 uur reizen en een dag college niet huppelend naar me werk gaan tenminste. Dat betekent dat ik in een kleine maand zo'n 11 dagen heb om genoeg geld te verdienen (zondagen werk je niet) om rond te komen, of ik moet gaan lenen. Nou kan ik bij het bedrijf van me pa gaan werken wat nog wel redelijk wat oplevert als ik me werk goed doe, dus dan zou ik als ik echt hard werk zo'n 400 euro per maand kunnen verdienen voor een paar uur werk per dag. Dan zou ik mijn reiskosten dus kunnen betalen en met een beetje geluk mijn inwoning ook nog. Dan kan ik nog kijken voor een bijbaantje als badmeester, maar hoeveel andere mensen kunnen hetzelfde zeggen? Al met al zal ik het dus misschien net aan elke maand redden om alles te betalen als je er van uit gaat dat ik alleen maar studeer en werk. Ligt het aan mij of is dat echt je reinste onzin?
Studenten zijn studenten, dat is al 100 jaar bekend. Nou ben ik geen zuipschuit en zal ik niet onder de bierpul liggen, maar als mijn vrienden mij vragen of ik een keertje mee uit ga of als iemand een feestje geef dan zal je van mij niet horen "Nee, ik kan niet, ik moet werken en geld verdienen anders kan ik de huur aan mijn pappie en mammie niet betalen". En daarnaast, ik heb ook nog hobby's. Om nog maar niet te spreken van het meest geldverslindende, meest tijdrovende monster dat men op deze aardbol te vinden is: een vriendin. Nu ben ik dan misschien vrijgezellig, maar ik ben niet van plan pas weer te beginnen als ik mijn bachelor afgerond heb. Het kan aan mij liggen natuurlijk, maar als je het zo naast elkaar legt dan hou je weinig geld over. Misschien een beetje, maar ik ben niet van plan om 8 jaar in dezelfde kleren te blijven lopen, zal toch zo nu en dan een nieuwe fiets moeten hebben en zo voorts, en zo voorts.
"Dan ga je maar lenen". Oké, stel dat ik ga lenen. De gemiddelde studieschuld na een lening is zo'n 30.000 euro werd mij verteld. Dat is na één studie, ik doe er twee en een master. Reken maar uit, een studieschuld van zo'n.. 75.000 of 80.000 euro? Als ik hersenchirurg zou worden of zo dan zou ik daar om kunnen lachen misschien, maar ik word een simpele archeoloog. Als ik klaar ben met mijn studie en geen master of tweede studie ga doen verdien ik 1.600 euro bruto per maand. Als je gewend bent om bij de Deen te werken en 2 euro per uur te krijgen is dat natuurlijk erg veel, maar stel je voor: na een studie van 3 jaar 1.600 euro, terwijl iemand anders na die tijd misschien 900 euro meer zou verdienen. Goed, ik kies er zelf voor en daarom ga ik ook die master en andere studie doen, om meer te kunnen doen en meer geld te kunnen verdienen. Máár, daar loopt mijn studieschuld dan ook mee op. Als ik dan eindelijk klaar ben met studeren dan ben ik 26/27 en sta ik 75.000 euro in het rood. Als je 27 bent dan heb je toch wel zin om een eigen huis te hebben, een vaste relatie, auto voor de deur, samen op vakantie, et cetera. Dat zou je kunnen doen, maar dan zit je nog dieper in de schulden. Het is dus simpelweg suïcidaal en ik ben dus niet van plan om te gaan lenen. Dan heb ik dus de volgende keuze: wel studeren, of niet studeren. Ik kan natuurlijk terecht in het bedrijf van me vader en glazenwasser worden, gegarandeerd werk voor de rest van me leven. Kost niks, op me knieën en rug na, en levert alleen maar op. Geen studieschuld niks, prima toch?
Wat ik dan niet begrijp is dat de overheid dat soort dingen juist tegen wilt werken. Ze zijn bezig met een campagne om Nederland slimmer te laten worden (denk aan de 1040 uur, geen onvoldoendes in de profielvakken) en dan gaan ze het voor de studenten ontzettend lastig maken om te studeren. Niet alleen wordt Nederland er juist dommer door, maar ook een ander probleem komt er mee naar voren: nog meer problemen met de staatskas. Iemand die afgestudeerd is aan een universiteit of hogeschool verdient beter en kan dus meer belasting betalen. Prachtig toch? Als ze kúnnen studeren, ja. Maar in dit geval kost het alleen maar geld.

Dat gezegd, hoe komt het in hun kop op om het studenten lastig te maken? Ze lopen wel te ouwehoeren over de vergrijzing en dat wij de volgende generatie zijn en weet ik het, maar als het ons lastig gemaakt wordt; hoe moeten we dan de economie weer op gang krijgen? Ik ben best bereid om hard te werken voor me geld, maar een studieschuld van 80.000 euro wordt toch echt teveel. Dat er misschien wat minder geld voor iedereen is dat begrijp ik nog wel, maar kunnen ze niet beter stoppen met die achterlijke bezigheden als de Noord-Zuid lijn? De miljoenen zo niet miljarden euro's die verloren gaan door die geweldige projecten zouden veel beter in andere zaken gestoken kunnen worden die wél wat opleveren, misschien niet op korte maar wel op lange termijn.


Dat is mijn mening, wat vinden jullie?


Laatst aangepast door Gaius Civilis op vr feb 25, 2011 12:16 pm; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
http://fathos.nl
Amber Flavia
Impuber
Impuber



Aantal berichten : 11
Registratiedatum : 24-08-10

Afschaffen studiefinanciering Empty
BerichtOnderwerp: Re: Afschaffen studiefinanciering   Afschaffen studiefinanciering Icon_minitimevr aug 27, 2010 11:45 am

Je hebt helemaal gelijk, het is bijna niet meer te betalen. Niet omdat ik met je mee leef, maar omdat ik het heel erg vind dat we volgend jaar misschien wel een OV chipkaart MOETEN gebruiken en dat zal wel iets van ongeveer over de 100 euro zijn. Evil or Very Mad
Terug naar boven Ga naar beneden
Manius Scaeva
Senator
Senator
Manius Scaeva


Aantal berichten : 49
Registratiedatum : 25-08-10
Leeftijd : 30
Woonplaats : Fathos

Afschaffen studiefinanciering Empty
BerichtOnderwerp: Re: Afschaffen studiefinanciering   Afschaffen studiefinanciering Icon_minitimeza aug 28, 2010 7:22 am

Als de regering de studiefinanciering afschaft dan verwacht ik dat de hoeveelheid studenten ontzettend snel af zal nemen. Zonder OV kaart ben ik al meer dan €200 per maand kwijt aan reiskosten, en dan moet je ook nog boeken en dergelijke hebben. Nou hoef ik als Informatica student niet al te veel boeken te hebben (wel een laptop waar ik €850 voor betaald heb, maar die is niet alleen voor school), maar het kost nog steeds geld. Voor 2 boeken moest ik ongeveer €66 betalen, wat niet al te veel is voor 2 boeken, maar dit waren 2 van de goedkopere boeken op mijn lijst, en ik moet later in het jaar nog meer boeken kopen. Dit, samen alles, samen met het collegegeld van bijna €1700 zou het voor mij onmogelijk maken om door te gaan met mijn studie(of ik moet al mijn vrije tijd opofferen voor werk, maar ik zou liever de jaren waarin ik nog een redelijke hoeveelheid vrije tijd heb ook echt vrije tijd hebben, als je begrijpt wat ik bedoel.

Om een lang verhaal kort te houden: De regering zit vol met een zooitje politici, en geen ervaren mensen die weten waar ze het echt over hebben.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gnaeus Brevis
Quaestor
Quaestor
Gnaeus Brevis


Aantal berichten : 8
Registratiedatum : 07-09-10
Leeftijd : 28
Woonplaats : Fathos

Afschaffen studiefinanciering Empty
BerichtOnderwerp: Bah   Afschaffen studiefinanciering Icon_minitimewo sep 08, 2010 7:26 pm

Ik heb dus net besloten niet te gaan studeren:P
Anders moet ik gaan beginnen met sparen:P
Leuk 4 euro per uur:P nou ehm...... dat is dus per maand 62 uur en 30min werken:) leuk hoor....dan moet ik ook nog naar school:P
Terug naar boven Ga naar beneden
Septimus Macer
Praetor
Praetor
Septimus Macer


Aantal berichten : 238
Registratiedatum : 22-02-11
Leeftijd : 32
Woonplaats : Hoorn

Afschaffen studiefinanciering Empty
BerichtOnderwerp: Re: Afschaffen studiefinanciering   Afschaffen studiefinanciering Icon_minitimedi maa 01, 2011 2:28 pm

Fausta Flavia schreef:
Je hebt helemaal gelijk, het is bijna niet meer te betalen. Niet omdat ik met je mee leef, maar omdat ik het heel erg vind dat we volgend jaar misschien wel een OV chipkaart MOETEN gebruiken en dat zal wel iets van ongeveer over de 100 euro zijn. Evil or Very Mad

Een tip: Je kan een kaartlezer kopen en dan kan je er zelf geld opzetten. Oftewel je kan gratis reizen. Het is misschien strafbaar, maar je kan altijd een excuus gebruiken. Het openbaar vervoer is duur en zeker voor een student.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?msearch=sanderkoen
Decius Agrippa
Eques
Eques
Decius Agrippa


Aantal berichten : 9
Registratiedatum : 05-02-11
Leeftijd : 28
Woonplaats : Mijn huis

Afschaffen studiefinanciering Empty
BerichtOnderwerp: Re: Afschaffen studiefinanciering   Afschaffen studiefinanciering Icon_minitimezo maa 06, 2011 7:56 pm

[quote="Septimus Macer"]
Fausta Flavia schreef:
Het is misschien strafbaar, maar je kan altijd een excuus gebruiken. Het openbaar vervoer is duur en zeker voor een student.
Ik weet wel zeker dat ze dat er nergens in het wetboek staat vermeld dat als studenten het OV niet kunnen betalen ze gratis mogen reizen. XD
Terug naar boven Ga naar beneden
Andrea Graccha
Nobilis
Nobilis
Andrea Graccha


Aantal berichten : 16
Registratiedatum : 30-09-10
Leeftijd : 32

Afschaffen studiefinanciering Empty
BerichtOnderwerp: Re: Afschaffen studiefinanciering   Afschaffen studiefinanciering Icon_minitimedi jul 19, 2011 4:16 pm

Waarschijnlijk is er één reden waarom ze de studiefinanciering willen afschaffen of datgene dat er nu door is : langstudeerderboete
Doel van de regering: Hou de mensen dom, hou ze analfabeet (net het nieuws gehoord?) dan kunnen ze ook amper stemmen (lees links stemmen)

Goed, dit is misschien muggenziften..
Zeg twee studies? Ik raad je dan wel aan dit tegelijkertijd te doen. Aangezien de VU aanbied, twee studies tegelijk en dan hoef je er maar één te betalen (wel het hoogste bedrag) als je ze tegelijkertijd afmaakt dan betaal je geen instellingsgeld (7000 tot 10.000 euro).

Collegegeld blijft 1713 euro, maar wordt dus elk jaar verhoogd. Wat krijg je daar nu voor? Op de universiteit amper 12 uur college-uren. Docenten zeggen dat alles je eigen verantwoordelijkheid is (lees: achter cijfers aangaan, Nederlandse spelling en grammatica - geldt ook voor Engels). Is eigen verantwoordelijkheid erg? Nee op zich niet, maar je betaalt er wel 1713 euro voor, daarnaast betaal je 600-1000 euro voor boeken en een beetje uitleg is toch echt nooit weg. Je kunt niet als opleiding iets eisen als men het niet onder de knie heeft. Met andere woorden niet alleen in hoger onderwijs maar ook in lager onderwijs moet geïnvesteerd worden.

Goed het ging over het afschaffen van de studiefinanciering. Aangezien ik altijd lekker afdwaal.
Ik heb natuurlijk al een jaar gestudeerd (HBO opleiding docent geschiedenis) en heb gelukkig in m'n eerste jaar al m'n punten gehaald zodat ik kan doorstromen naar de universiteit en ondertussen heb ik al een schuld van 2500 euro. Hoe? Ja, ik woon tegenwoordig op kamers (lees ik deel lekker niets en woon in Amsterdam). Kan ik het betalen? Nee het kost mij 348 euro per maand. Terwijl ik qua studiefinanciering en aanvullende beurs 333 euro krijg. Dat is dan ook het maximale en ik leen niet bij. Gelukkig bestaat er huurtoeslag en hou ik dus 50 euro per maand over.

Wat zijn de gemiddelde kosten:
inkomen:
studiefinanciering + aanvullend: 333
Zorgtoeslag: 70
Huurtoeslag: 130

Uit:
Hok: 348
Internet : 15
School: 200 (termijnen)
Zorgverzekering: 170

Dan moeten er nog een aantal verzekeringen uitvaart en dat soort troep.
Maar ik kom dus al op -200 euro per maand..

Hallelujah willen mijn ouders alles betalen (school, zorgverzekering en andere verzekeringen). Ze vinden dat ik moet werken aan een toekomst, en mij alle kans bieden. Hoe ze het betalen? M'n vader zie ik amper, hij pakt alles aan om over te kunnen werken. Hij verdient weinig rond de 1350 euro. Dus één maand is nog niet eens een heel schooljaar....

Nu ik een hok in Amsterdam heb (het reizen brak me op ; 2,5 uur heen en ook weer terug) zie ik ook van die studenten die al 7 jaar niets doen.. Daar wordt ik dus gek van, zij zijn het probleem dat minderbedeelde studenten nu benadeeld worden. Ik kom ze tegen als ik naar school ga en ik zie ze om half zes nog zitten en dan vragen ze ook nog zo lekker droog: "Drukke dag zeker?"

Ondertussen ruik ik alcohol en vraag mij af of zij over tien jaar nog zo zullen zitten. Helaas, ook zonder financiering zullen zij er nog zitten. Maar de kansarme jongeren zullen nooit een kans krijgen, zij moeten overwegen of ze zullen werken of studeren. Wanneer zij voor studeren kiezen zullen zij moeten beseffen dat zij met zo'n grote schuld geen huis mogen kopen, dat zij jaren hun schulden moeten aflossen. Niet iedereen zal veel verdienen, studeren betekent namelijk niet dat je veel verdient, dat ligt helemaal aan je beroepskeuze. Fouten maken mag niet meer, je moet één studie kiezen en dat afmaken. Maar o wee als je een masterstudie wil gaan volgen, dan betaal je straks ook instellingsgeld (7000 euro) aangezien je al een titel behaald hebt (bachelor ; al vind je daar geen werk in!). En dan zegt dhr. Zijlstra (meneer sociologie) doodleuk dat hij studenten wil verplichten om een master te gaan volgen, maar wie betaalt het? Ja de studenten, wat nu?

Ach inplaats van een leenstelsel (waar ik overigens ook helemaal geen fan van ben; aangezien je een stelsel snel kan uitmelken) hebben we nu de langstudeerboete. Dit betekent concreet: Bachelor universiteit duurt 3 jaar, je mag daar één jaar langer over doen. Is dat nou zo verschrikkelijk? Als je de goede keuze maakt niet, maar als je overstapt van HBO naar universiteit dan natuurlijk wel! Maar ook als je in het eerste jaar erachter komt dat je keuze toch niet bij je past (let wel: als dat zo is ga dan na 3 maanden echt weg, dan heb je bij een andere opleiding niets gemist =)) Maar fouten maken kan gebeuren, de rijke studenten maakt het niet uit. De ouders hebben een eeuwig schuldgevoel en zjin al blij dat ze van hun kinderen af zijn. (steekproef bij m'n ganggenoten).

Bezuinigen moet zegt men, op ieder vlak.. Maar euhm.. dat gebeurt vanaf de jaren 80' al! Ja na kabinet Den Uyl is men aan het bezuinigen. Trouwens als men het heeft over alle linkse troep dat nu opgeruimd zou moeten worden... Er is maar één links kabinet geweest (kabinet Den Uyl)

Daarnaast is de studiefinanciering al genoeg uitgemelkt;
1986 Nieuwe bezuinigingsronde in Lubbers II: 130 miljoen. IB-Groep gaat collegegelden centraal innen in plaats van de universiteiten. Collegegeld verhoogd van 1100 naar ruim 1600 gulden

1990 Volgende bezuinigingsronde: 700 miljoen. Collegegeld vijf jaar lang met 100 gulden per jaar omhoog. Daarnaast 155 miljoen besparen op wachtgelden.

1994 In Paars I moet Ritzen flink bezuinigen: 600 miljoen. Collegegelden stapsgewijs verhogen met 500 gulden. Daarnaast korten op wetenschappelijk onderzoeken verminderen van studentenaantallen.

1996 Prestatiebeurs per ! september ingevoerd. Nieuwe studenten ontvangen beurs in vorm van lening die bij behalen van 21 studiepunten wordt omgezet in een gift. Vervolgens moet ook binnen zes jaar zijn afgestudeerd.

2003-2004 Ondanks 185 miljoen extra voor het hoger onderwijs dreigen er in Balkenende II, wederom met Van der Hoeven, nog 455 miljoen euro aan bezuinigingen op de Stufi.

Dit is even een korte samenvatting. Het grappige is 1600 gulden daar werd uiteindelijk een euro-teken voor gezet.
Maar goed de studiefinanciering wordt dus nu niet afgeschaft, maar nu is de langstudeerboete ingesteld.
Ook ik ben daar niet blij mee, ook al ben ik geen langstudeerder, maar ben wel iemand met ambities. Ik wil graag een master volgen en daarna ben ik helaas nog steeds niet klaar. Dit moet wel zelf gefinancierd worden, maar hoe?

Als je het zelf zou moeten betalen, op zich 1713 is veel, maar als je daarnaast zou kunnen werken. Helaas allemaal utopie, je betaalt dus geen collegegeld maar instellingsgeld.. Daarnaast voor velen zal dat een teleurstelling zijn: er worden meer eisen gesteld aan de universiteiten; aanwezigheidsplicht, huiswerkplicht ed. Voor mij de normaalste zaak van de wereld, maar waren bij mij in de klas veel studenten die sneuvelden en dat is nu wel eigen verantwoordelijkheid!

Conclusie: studiefinanciering zal moeten blijven, er zou een regeling moeten komen mbt master studies en meerdere studies. Het moet betaalbaar blijven, toegankelijk en een recht voor iedere jongere! Langstudeerboete? Bij mij zaten een aantal klasgenoten die al 10 jaar aan het 'studeren' waren, ze waren hun recht op OV al kwijt en stufi kregen ze ook al niet meer. Met andere woorden: die blijven toch wel...

Vaarwel kenniseconomie!
Groetjes van een studie-nerd met te weinig geld.

PS: OV is niet gratis; per twee maanden betaal je 67 euro (maar als je binnen 10 jaar afstudeerd dan wordt het kwijtgescholden)
Terug naar boven Ga naar beneden
Andrea Graccha
Nobilis
Nobilis
Andrea Graccha


Aantal berichten : 16
Registratiedatum : 30-09-10
Leeftijd : 32

Afschaffen studiefinanciering Empty
BerichtOnderwerp: Re: Afschaffen studiefinanciering   Afschaffen studiefinanciering Icon_minitimedi jul 19, 2011 4:56 pm

Manius Scaeva schreef:
Als de regering de studiefinanciering afschaft dan verwacht ik dat de hoeveelheid studenten ontzettend snel af zal nemen. Zonder OV kaart ben ik al meer dan €200 per maand kwijt aan reiskosten, en dan moet je ook nog boeken en dergelijke hebben. Nou hoef ik als Informatica student niet al te veel boeken te hebben (wel een laptop waar ik €850 voor betaald heb, maar die is niet alleen voor school), maar het kost nog steeds geld. Voor 2 boeken moest ik ongeveer €66 betalen, wat niet al te veel is voor 2 boeken, maar dit waren 2 van de goedkopere boeken op mijn lijst, en ik moet later in het jaar nog meer boeken kopen. Dit, samen alles, samen met het collegegeld van bijna €1700 zou het voor mij onmogelijk maken om door te gaan met mijn studie(of ik moet al mijn vrije tijd opofferen voor werk, maar ik zou liever de jaren waarin ik nog een redelijke hoeveelheid vrije tijd heb ook echt vrije tijd hebben, als je begrijpt wat ik bedoel.

Om een lang verhaal kort te houden: De regering zit vol met een zooitje politici, en geen ervaren mensen die weten waar ze het echt over hebben.

Maar dat is ook net wat ze willen, een afname van studenten. Het grappige is of eigenlijk het trieste is dat er in de krant stond dat ze graag buitenlandse professoren willen binnenhalen.... Dat vind ik dus eigenlijk een heel raar bericht :\
En idd je laatste zin heb je helemaal gelijk in. Daarnaast heeft het kabinet dat er nu zit meer dan een eeuw gestudeerd.. Ik ben benieuwd wanneer zij hun langstudeerboete zullen terugbetalen, maar ja zij vallen daar buiten en hun kinderen krijgen een zak met geld mee..
Terug naar boven Ga naar beneden
Caesar Augustus
Pater Patriae
Pater Patriae
Caesar Augustus


Aantal berichten : 556
Registratiedatum : 24-08-10
Leeftijd : 30
Woonplaats : Fathos

Afschaffen studiefinanciering Empty
BerichtOnderwerp: Re: Afschaffen studiefinanciering   Afschaffen studiefinanciering Icon_minitimeza jul 23, 2011 11:35 am

Nou, na dat prachtige statement kan ik net zo goed discussie gesloten omdat niemand daar nog wat tegenin durft te brengen.. Iemand anders nog iets?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://fathos.nl
Gesponsorde inhoud





Afschaffen studiefinanciering Empty
BerichtOnderwerp: Re: Afschaffen studiefinanciering   Afschaffen studiefinanciering Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Afschaffen studiefinanciering
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Imperium Fatosianum :: Urbanus :: Forum Contionis-
Ga naar: